Norrland

Så har ja vart en tur i Norrland!
I Norrland finns ume.
Ume är en trevli stad.
Staden e rätt så kall.
Men de tyck förstås bare en söder ifrån. Norrlänningarna tyckt väll näst att de hade sommar 😉

De som slagit mig uppe i ume, var mörkret! Mörkret kom så fort, så man näst blev mörkrädd. Mörkret gjorde så man trott att klockan var 9- 10 på kvällen när den bara vart typ runt 4-5.. Dagarna blev så långe liksom, helt knasigt!

Nått annat ja la märke till var att jag blev kär i deras sätt å prat. Ja mena, de tar ju bort bokstäverna i slute på orden och gör ibland egna ändelser, märkligt!
( de kanske märks att jag inspireras av deras sätt å prat i de här inlägget,ja skriv vissa ord på deras "språk")

Kommer oxå lägga upp en bild på snön. Det är bara en vanlig bild med lagom mycket snö! Däremot så ja enorma snöhögar på säkert fler meter höga, glömde dock ta kort på dem! Men en sak e säkert, snö hade de uppe i ume!

Matställena i ume e oxå lite udda! De liksom stängt såhär en pizzeria vid kl 8 och flera ställen var inte öppne. Undra va de har är knasiga matvanor i ume ja?!
Vi fick arbete hårt för att få en pizza
Vid 20:30 en torsdagskväll...
På lördagen fick vi äta före kl 8, ja säger då de , i Norrland e sig inget som
Man e van 😊

Så jag kan säg att ja älskar vårt avlånge land med Norrland, Skåne och allt där emellan 😃
Undra hur man skulle trivas uppe i Kiruna eller jokmok., haha!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0